Sabtu, 29 Januari 2011

senaman mudra


aku ingat lagi time sekola rendah dulu ade penceramah dtg sekolah aku b4 UPSR
dia ajar senaman mudra nie..
aku tak ingat sgt, rasenya non-muslim kott
dia ajar semua step senaman mudra ni..
katanya baik utk kesihatan tubuh..
ramai org pada mulanya tak percaya tapi bile dah amalakn semua suke dgn resultnya
aku pun ikutla semua steps nya

dia ade bnyk steps gune jari sambil duduk bersila

dan ade bebrapa syarat seperti hanya bleh dibuat 2 jam lepas makan..

tapi aku buat, mmg serius menenangkan..
tarik nafas beberapa kali lepas 3 min tukar steps lain..

aku siap bwk lagi ajaran ni gi asrama mase form 1

ajar menber2 aku, last2 ade senior ckp senaman mudra ni ajaran dia bertentangan dgn islam

aku marah gile. aku tak phm ape yg bertentangan dgn islam?
tapi aku still stop buat senaman tuh..

sampaila satu hari ni aku jln2 then ternampak satu patung buat bentuk jari kat depan kuil sebijik jari dgn steps yg aku pernah buat time senaman mudra ni

lebih kurang mcm ni

aku terkejut sgt time tuh, barulah aku percaya dgn senior aku lu

Yoga-Mudra
Yoga-Mudra merupakan simbol sujud seseorang kepada Tuhan. Cara duduknya ialah bersila sama seperti duduk Padmasana. Tarik nafas dengan mendalam, kemudian hembuskan. Tunduk perlahan-lahan ke hadapan sehingga dagu dan mulut mencecah lantai. Dua belah lengan angkat ke atas, kedua belah tangan berpegangan. Kekalkan dalam keadaan begitu seberapa lama yang boleh tanpa menarik nafas, kemudian tarik nafas dan angkat badan perlahan-lahan sehingga tegak seperti kedudukan asal serta hembuskan nafas. Yoga-Mudra ini amat jelas melibatkan perkara agama atau ketuhanan.


cmni la senaman mudra sambil menukar steps jari

tapi dulu aku buat sambil berzikir "Allahu" setiap kali menari dan menghembus nafas

ape pun, lepas ni aku takkan buat lagi senaman mudra ni..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan