Sabtu, 29 Januari 2011

pengalaman pokok pisang

ade satu hari tuh
aku dan family ku berjalan2 keluar ke KL
pastu aku terpandang pokok pisang yg ade kat tepi jalan
teringat Miss Jane ajar pasal daun pisang yg boleh bergulung kalo keadaan menjadi terlalu panas

ya, kalo perasan kan, daun pidang ade koyak2 kat daun dia sbb dia akan mengulungkan daunnya jika keadaan terlalu panas dan kekurangan air

perhatikan daun yg seakan2 dipotong


aku: cmne org jual pisang eh?

Ajim: tanam la

aku: mcmne?

abah: amek daun pelepah dia

aku: oooo...bape thn nak tunggu dia berbuah?

Ajim: sekejap je

Aku: nak tanam la pokok pisang

mama: watpe?

Aku: boleh mkn buah dia la..dah la sedap

mama: berbuah sekali je buat ape?

Aku: sekali?

Ajim: yela. pernah dgr tak, peribahasa takkan pisang berbuah dua kali

Aku: (dengan terkejut) biar betul

mama: ya Allah takkan tak tau

Abah: betulah org betapa pandai pun dia takkan tahu segala2nya

Aku: (terase diperli) kalo camtuh cmne org buat kebun pisang tuh? membazir la

Ajim: pisang lepas membesar dan berbuah dia akan tumbuh pokok pisang yg lain sekeliling dia. phm..?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan