Khamis, 20 Januari 2011

Firaun diselamatkan Allah..

Maka pada hari ini Kami selamatkan badanmu(firaun) supaya kamu dapat menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudahmu dan sesungguhnya kebanyakan dari manusia lengah dari tanda-tanda kekuasaan Kami.
~Surah Yunus ayat 92~

aku ingat lagi mse kecik2 ustazah aku pernah citer..
kan Firaun mengejar Musa dan penginkutnya sampai ke laut merah,
kemudian dgn tongkat Nabi Musa, laut itu terbelah lalu mereka semua boleh merentasi lautan tuh..
Firaun dan pengikutnya kejar2, punyer kejar, last2 laut tuh terbentuk kembali..
ketika hampir lemas itu barulah Firaun nak mengaku Allah tuh Tuhan..
tapi malaikat Jibril cepat2 amik segenggam pasir lalu menyumbatkan ke mulut Firaun..
menyebabkan Firaun mati dalam keadaan tidak sempat mengakui keEsaan Allah..

Dan Kami memungkinkan Bani Israil melintasi laut, lalu mereka diikuti oleh Fir'aun dan bala tentaranya, karena hendak menganiaya dan menindas (mereka); hingga bila Fir'aun itu telah hampir tenggelam berkatalah dia: "Saya percaya bahwa tidak ada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani Israil, dan saya termasuk orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)". surah Yunus(89)

Apakah sekarang (baru kamu percaya), padahal sesungguhnya kamu telah durhaka sejak dahulu, dan kamu termasuk orang-orang yang berbuat kerusakan. surah yunus(91)

Maka malaikat Jibril telah memberitahu : Wahai Muhammad! maka sekiranya engkau melihatku dan aku telah mengambil sedikit daripada tanah di dasar laut. Maka aku telah menyumbatnya ke dalam mulutnya dalam keadaan bimbang dia (Firaun) akan mendapat rahmat Allah.
- Abu Isa telah berkata bahawa hadis ini martabatnya Hasan-


pastu sambungan cerita ustazah aku tuh,
Lepas malaikat Jibril memasukkan pasir ke dalam mulut firaun
Allah memberitahu Jibril, jikalau Allah yg berada di situ ketika Firaun nazak nescaya Allah akan selamatkan Firaun.. dan menerima taubat dia

sesungguhnya sifat Penyayang Allah, melebihi kemurkaanNya..
source dan ilmu lebih sini , sini , sini juga

Tiada ulasan:

Catat Ulasan