Khamis, 2 Disember 2010

beza pemurah dgn pembazir

definisi aku sendiri

pemurah tuh kalo kita sanggup bagi something pada org lain..its all about giving without taking back

kalo pembaziran tuh adalah spending money semata2 utk memenuhi kehendak kita bukan keperluan..

Auch! aku terasa kott..

utk lebih ilmu sila cek sendiri dlm kamus..

sila jgn terpengaruh dgn karya aku yg tak bertauliah ini..


ok..ape yg aku nak citer kat sini sebenarnye adalah sifat pemurah Rasulullah..
aku suke and sgt respect dgn baginda..sbb aku teringat ade satu kisah usatzah aku citer dulu
ade sorg hamba Allah ni dia bagi seekor kambing pada Rasulullah..
lepas tu Rasulullah bagi balik kambing tuh dgn benda lain aku tak ingat, tapi yg penting dia bagi balik kat hamba Allah tuh lebih banyak daripada hamba Allah tuh bagi tadi..

wa...

Allah syg org kaya yg pemurah tapi Allah lebih syg org miskin yg pemurah

org jahil yg pemurah itu lebih baik drpd org alim yg kedekut

utk pembacaan lebih sila layari di sini dan sini pun boleh

jgn tekan!!

3 ulasan:

  1. ape maksud ko dgn jangan tekan?
    ok jep aku bukak link tuh

    BalasPadam
  2. kenape ngan link tu..

    post ni best!

    BalasPadam
  3. sje je..aku dah agak dah org akan tekan..

    BalasPadam