Khamis, 16 Disember 2010

better to write without public by being yourself

than to write in public without being yourself..

aku sungguh terasa dgn kata2 pujangga ini..

aku rase aku sgt hipokrit dgn semua org..

"yeah..like people care"

Maybe aku tak kisah apa org kate, aku kisah sbb aku menjadi hipokrit to myself.

and pengajaran yang aku dapat sepanjang aku cuti beberapa hari di rumah ni adalah,

jgn sebarkan perkara yang tak pasti pada orang lain. siasat dahulu then dah pasti i can spread it out...

contohnya pasal orang ckp "kita kena boikot ipod 4G sbb org yahudi ade agenda tertentu dan maksud2 upin dan ipin dalam bahasa kuno org yahudi bermaksud sekian-sekian"

padahal kebenarannya aku tak pasti. sama la seperti aku menyebarkan fitnah..

kedua, jgn sakiti hati ibu, selalu la bertanya keadaannya..sbb itu je yg seorg ibu mahu..seorang anak yg prihatin akan sakit peningnya..percayalah..

dah makin berusia ni, hatinya semakin sensetif. kita yg muda patut beralah dan bersabar dlm apa jua keadaan.
tak kisahlah siapa yg bersalah siapa yg betul dlm sesuatu salah faham.

org yang mengalah tu yg paling baik perilakunya..mengalah bukan bermakna kalah, tetapi menundukkan ego itu bagus juga sekali-sekala agar ego itu tidak naik kepala terhadap kita..

bila waktu lapang menjengah,jgn lupa utk mengingati Allah..mungkin kerana itu ada masa lapang..kerana ia dicipta untuk mengingatkan diri tentang pencipta..

wallahualambissawab..

1 ulasan: