Khamis, 12 Januari 2012

Betul ke nak redha Allah?



Ade satu hari nie, aku ade daurah ke putrajaya. Dah sampai sane dah hbs men game sumer, ade lah satu kakak nie tanye aku.
“malam tadi takde kan?”
Sbb daurah nie start since malamnya, tapi aku sampai pagi tu sbb menghadiri kenduri kahwin.
Aku geleng je la..
“kenapa eh, still nak dtg walaupun sekejap je?”
Mse aku dtg tu program tu dah nak hbs dah. Tapi still aku dpt mcm2 ilmu.
Tapi aku terdiam dan terfikir jugak nape aku dtg.
Dlm fikiran aku cume terfikir kakak naqibah aku sanggup ambil aku dari campus ke putrajaya.
“takpe lah biar saya sorg je tau kenapa” aku jwb dgn ringkas.
Kakak tu senyum dan bla.
Pastu ade sesi sharing ape yg kita dpt dari games yg kita men tadi.
Kakak yg tanye aku soalan tadi pun bangkit dan berucap sepatah dua kata
“kita selalu claim yg kita  buat sesuatu sbb nak redha Allah, tp betul ke semua tindak tanduk yg kita buat menjurus kpd itu?”
Mase tu, kata2 tu mcm menumbuk terus ke jantung aku.
“kalau betol kita nak mencapai redha Allah tu, buktikan dgn perbuatan dan sanggup berkorban apa je utk capai matlamat itu”
Aku diam, berfikir.
Mmg b4 aku keluar rumah tadi aku try betulkan niat aku semata2 kerana Allah.
Tapi dalam kesibukan dan keseronokan bermain tadi, dan dalam tengah2 situasi tu org tanya kembali ape tujuan aku, aku dah tak ingat..

aku ngaku, aku mmg bnyk sgt lalai, kdg2 solat pun tak khuyuk lagi.
tapi as a human itu mmg kelemahan kita.
dan kita kena berusaha utk tingkatkan iman kita kerana Allah

doakan aku~ dan maafkan lah diri yg bnyk kelemahan ni
kpd sesiapa yg dekat dan jauh. 

moga Allah berkati kalian =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan