Khamis, 14 Julai 2011

The purpose of SPM


aku teringat dulu mase aku dapat result SPM
aku dpt straight A's tapi tak delah bgs mne pun
sbb A+ aku hanya satu
selepas dpt result tuh
sejam of joy
aku tak rase pape pun

"damn, is this the feeling after i studied for 2 years?"

sekarang aku tahu kenapa.
sbb niat aku tak betol.
aku tak tahu pun kenapa aku amek SPM mase tu

maybe just ikut pembelajaran

"org lain amek SPM so aku pun amek la jugak"

aku teringat doa naqib aku dlm kelas

"Ya Allah, moga dengan keputusan cemerlang SPM kami nnt, dptlah kami tegakkan agama Islam di bumiMu"

tapi I don't really mean it, sbb aku tak tau ape maksudnya

sampai after SPM, aku just dpt ape yg aku niat.
entahlah maybe joy, so itu lah yg aku dpt
for only an hour.

so starting now aku nak ubah niat.
walau ape pun yg aku buat aku akan niatkan kerana Allah.

sbb kalo aku berjaya aku dapat Allah
kalau aku fail pun aku still dapat Allah
I know Allah will never leave me.

contoh la kalo aku niat amek exam utk dpt dapat result bagus untuk membanggakan ibu bapa
akan ade dua situasi
kalo aku berjaya aku akan dpt membanggakan ibu bapa aku
kalo aku tak berjaya ibu bapa aku takkan bangga / or they will be proud because at least I tried

tapi kalo aku niat kerana Allah
kalo aku berjaya aku akan dpt syurga
kalo aku fail pun aku akan dapat syurga

depending on how I face the test

kalo aku berjaya pastu aku riak dan bongkak
dan menjadi lebih jauh drpd Allah
bye2 paradise
kalo aku tidak berjaya dan menyalahkan takdir
juga selamat tinggal syurga.


because in the end we will realised its not the result of SPM that matters
its the effort before the SPM and how we thank Allah after the SPM result.
Allah does not care how excellent or how bad the result is because it is given by Him
its how u manage to deal with the SPM before and after it.

Purify your intention
make more good deeds
our main goal is jannah
not this world

Innamal a'malu binniah
amalan seseorang itu ditentukan oleh niatnya [hadith Rasulullah saw]

wallahualam bissawab


1 ulasan: