Ahad, 31 Julai 2011

aku tak bodoh


aku baru hbs tgk citer "aku tak bodoh".
citer sgt bnyk nilai2 murni dan moral yg nak diketengahkan dlm masyarakat.
dan kebanyakkan scenenya semua ade makna dan tujuan.

aku berani kate citer nie tak hampeh mcm citer lain.
walaupun sebenarnya hidup nie lebih bnyk drpd tu

main utama dia masyarakat.

tapi sebenarnya penyakit masyarakat lebih drpd
masalah ibu bapa tak de masa untuk anak2, bapa selalu pukul anak,
ibu bapa tak perasan kelebihan seorang anak, ibu bapa tak pernah nak dengar luahan hati seorang. ya, ibu bapa juga tak sempurna. dan seorang anak tak pernah memilih dari rahim ibu mana dia mahu dilahirkan.

sbb tu, kalau orang tanya
"kenapa kau still nak dgr ckp bapak kau tu, dia bukannya sayang kau pun. dia slalu pukul kau"

ataupun

"mak kau tak kisahkan kau pun, kenapa kau nak lembut lagi dgn dia?"

jawapannya semua ada dalam al-quran

cuma remaja sekarang tak tahu.

jawapan common

"dia still my parent"

betul juga, tapi tak tepat

sepatutnya

"sbb Allah suruh"

maknanya dia fhm.

kadang2 mungkin kita salahkan parents kita, ataupun persoalkan kekurangan parents kita seperti 'kenapa mak aku tak penyayang macam mak orang tu' dan sebagainya.

satu perkara kita perlu fhm

they have tried their best.

ataupun mungkin kita yg belum try our best.

satu persoalan yg perlu difikirkan. =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan