Isnin, 4 Julai 2011

inspirasi form 4, inspired me

kalo summary the whole story is 'sgt best!'
the words explain everything

aku tak kira aku nak jugak citer the whole story walaupun tak de sape yg nak bace.
muahahaha..

aku gi sains muar tumpang kete kak Jr(Juliana Razid).
skali dgn syaza and belumn.
konon pakat dalam kete nak men kriket. skali tak sempat nak pegang bet pun. haha..

sampai jer kat samura, eman dah ade dalam sick bay.
after tuh gi dewan tgk citer  laskar pelangi. citer tuh agak bosan tapi satu filem yg bnyk sgt pengajaran dan meningkatkan semangat seorang pelajar. aku actually tak tumpu perhatian sgt tgk citer tuh atas sbb2 tertentu (boleh accept ke alasan ni?). tapi ape yg aku tau, dia citer pasal budak2 miskin yg nak menuntut ilmu. kalo org yg belajar dlm skola yg serba serbi kekurangan, sepatutnya kalo skola yg lengkap infrastruktur lebih senang untuk cemerlang. cerita ni buka mata aku untuk berhenti mengeluh dan lebih bnyk bersyukur dgn ape yg aku ada.  sedih... dan ade la elemen klakar.

Satu nasihat yg aku ingat,
" hiduplah untuk memberi sebanyak2nya, bukan untuk menerima sahaja"

pastu malam tu aku dapat jadi fasi kelas cerdik, which is aku sgt happy sbb aku dapat conduct kelas aku sendiri. tapi aku juga sgt sedih sbb kelas aku dulu dah takde sbb dah direnovate jadi bilik kaunseling. kelas tuh bnyk nostalgia kot, pastu dah takde..=(

next!

malam tuh aku dapat dlm group 9 org. sgt best budak2 kelas cerdik. dorg talk heart to heart. macam takde barrier. aku bnyk dgr dan bnyk suruh dorg sendiri reflex. (lagipun nie first time aku conduct program macam nie). kelas yg aku pegang diconduct oleh 2 org lagi fasi lain iaitu kak mai (university monash malaysia) dan abg hafiz( tapi aku tak paggil abg, dr nottingham UK)

esoknya, kol 9 camtu, mereka main tressure hunt. kalo tak dpt sumer brg  yg perlu dicari, setiap kelas kena give out beberapa org wakil utk didenda.

bygkan dlm list tu ade yg dorg kena carik nyamuk. dan kelas aku dapat 14 ekor walaupun dalam list tuh mintak 7 jer. Impressive men!

maksudnya, walaupun list tu macam sounds impossible, tapi kalo berusaha dan berkerjasama, tak mustahil pun.
tapi still kelas aku tak dpt sumer brg, so aku suruhla dorg bg 4 org wakil kuar, tapi dorg tannak. dan ade beberape rela nak kena denda.

aku ckp
"tak boleh volunteer, org yg kena point out"

tetibe sumer org point out budak yg volunteer tuh.

Hafiz ckp
"korg kena bg alasan kenapa korg pilih mereka2 ni"

sbb tgk care dorg mcm men2 pilih org yg nak didenda.

pastu bile aku tanya dorg

"kenapa korg rase dorg nie yg menyebabkan korang kalah?"

tapi takde sape pun nak bg feedback. dan ade yg geleng tak bersetuju mereka penyebab kekalahan tersebut.

" tapi kenapa korg setuju dia di didenda?"
aku cakap

lepas tuh sumer kuar depan nak didenda.

takde sape pun yg tak keluar. unite tak unite?

then aku suruh dorg sumer menyanyi. ye, aku baik. kalo tgk group lain ade yg kena jalan itik, ade yg kena berlakon. dan macam2 lagi.

pastu, ptg sikit, ade sesi, kelemahan dan kelebihan. dorg diminta tulis pasal ape yg dorg tak puas hati dgn org lain.sesi nie ramai menangis bile dorg tgk kelemahan dorg sendiri dan dorg baru sedar yg ade jugak certain perangai dorg yg tak disukai. manusia tak sempurna, bile kite terima kelemahan org, org akan terima kelemahan diri kite.

pastu part paling best adalah, part musnahkan invention dorg.

kami fasi bg dorg tugasan utk dorg mencipta satu ciptaan utk membantu pengajaran dalam kelas mengunakan bhn2 terpakai. dah la dgn penatnye, mase dorg mmg pack giler, dorg ade 3 event dalam satu hari, tapi dorg manage utk siapkan satu invention yg agak cantik. aku kagum dgn dorg.

pastu fasi ade yg akan jadi fasi pemuji dan ade yg akan jadi fasi pengkritik.

aku kena paksa jadi fasi jahat. aku nak nangis kot bile dapat tugasan nie, sbb aku tak sampai hati nak jahanamkan ciptaan sape2 pun.
ape yg penting bile masuk kelas tuh aku tak buat pape. abg senior yg bertugas dgn aku untuk jahanamkan invention kelas lain tuh yg pijak sampai hancur.

"aku tak reti nak buat2 kejam nie, after musnah, blah ar" senior tuh ckp.
aku tau dia serba salah. bygkan tak sampai 3 minit dalam kelas tuh kitorg blah. kelas tuh senyap giler kot. mcm tergamam tgk kelakuan kitorg.

pastu kelas aku lak, fariz ar dilantik jadi fasi kejam. dia buat kelas tuh happy dulu, pastu dia patah kan hati mereka tiba2 dgn letak invetntion mereka ke tepi tong sampah. Ketua kelas tuh yg paling tak boleh terima perbuatan fariz dia terus buang invention tuh dalam tong sampah. terjadilah kekecohan sampai Fariz kaur kelas kejap and ckp

" get ready, maybe akan berlaku pertumbukkan"

aku dah rase Fariz nie senggal. tapi dia mmg bajet giler dlm lakonan itu. sampai menangis2 kot budak kelas tuh dibuatnye. kalo aku ar aku pun akan sakit hati. yelah cube bygkan kite penat2 buat, then senang2 cmtuh jer org musnahkan. but u are still awesome fariz =)

tapi point paling penting kak Jr ckp adalh pasal harapan ibu bapa. kalo dorg rase sedih dgn bende sekecil tuh, cube bygkan ape perasaan parents lepas susah payah membantu seorg anak utk berjaya tapi anak tu musnahkan sekelip mata.
lebh sakit,
" we will never know we are wrong to our parents until our own son think he is right when he is wrong"

bende nie mmg banyak mengajar aku. aku sendiri selalu lupe dan secara tak lansung ia meningkatkan semangat aku juga. hehehe....

Alhamdulillah..

overall, this program was awesome. 4 cerdik are awesome, LIKE!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan