Isnin, 30 Mei 2011

melaka trip

start perjalanan pukul 4.30 pagi
kak athirah amek kat stesyen petronas kol 5 pagi lebih
pagi2 lagi dah start perjalanan
sbb nak sampai nottingham kol 7.30 pg dan bertolak dgn yg len2


perjalanan ke melaka bersama dgn 10 org sahabatku yg lain
ofcost i'm the youngest, kalaupun Yu ikut aku still jugak yg paling muda
haha..
ok, the main point yg aku dapat kat trip ni
kite dpt ape yg kite niat

kak Im ckp
Allah pilih setiap org yg ade dlm trip nie
dan Allah yg pilih org2 yg tak dpt ikut ke melaka berada di tempat mereka berada.

mcm aku, first niat aku ofcostla sbb aku nak travel
sje2 nak jln2
drpd dok rumah kan
tapi after tuh aku rase niat tuh mcm tak betol
so aku tukar niat tu kerana Allah
so ape pun yg berlaku kerana Allah

so masing2 dapat ujian masing2 dlm perjalanan tuh
mcm kak tirah dgn kak Im
dorg yg kena drive
ofcostla penatkan
pastu budak2 passanger sumer sedap tido
makan2
gelak2 kat belakang
mereka tension drive
dgn nak pastikan keselamatan lagi
kan
tapi nie sumer kan ujian Allah
drpd salahkan dorg yg selesa
baiklah mereka reda lagi la dpt pahala
mcm bro Taha (aku rase la sbb tak nmpk muke mase dia bg spech tu)
kate
"either u complain or not, u still have the sweat, so choose to be patient"

macam aku, Allah uji aku dgn membuatkan aku muntah2 after makan
ok, aku mengaku mmg aku mkn sgt bnyk and aku men taram je ape yg ade kat atas meja tuh
ya Allah, mkn mmg tak yah ckp
mmg bnyk sgt
mmg Allah bless la perjalanan tuh dgn mknn yg tak disangka2
singgah rumah org ni
dpt mkn sedap
singgah rumah org tu dpt makan sedap
aku tak pikir ape dah
lahap jela
mungkin Allah nak tegur
dan actually perut aku mmg sensetif
tak boleh men makan sesuke hati
lagi2 kalo campur2 sgt
mcm mee bandung muar+buah mangga+goreng pisang=muntah balik semua

perut aku mule meragam bile sampai ke dataran pahlawan
org lain sume seronok+rambang mate shopping
aku muntah2 kat toilet
tapi yg aku seronok sgt
even aku muntah2, Allah permudahkan semuanya

bile aku masuk toilet aku tak payah beratur
toilet yg aku masuk slalu kosong
pastu toilet awam dia alhamdulillah bersih
dan boleh dipam
kalolah toilet mcm kat KL sentral tak mcm aku tak de mood pun nak muntah

terima kasih kepada kak Fathin dan kak Tirah
kerana menjaga saya dan care pada saya
dan juga kepada kakak2 yg len

Allah itu sgt baik
"setiap kesusahan pasti ade kemudahan"
aku bersyukur sgt pada Allah =)

dan mase tuh aku mcm terfikirlakan
kami bergembira shopping
kat mall tuh
mesti kat syurga pun macam tuh kan
yg berbezanya
kat syurga u doesnt have to stop
u can shoping forever
non stop
pastu rehat2 kat tepi sungai [sbb kitorg stop berehat kat tepi fountain buatan manusia]
tgk barang2 yg baru lepas beli dgn
sahabat2 di syurga
wah.. tapi apa pun syurga pasti lebih hebat daripada
ape yg aku bygkan..

first stop b4 ke dataran pahlawan tuh actually gi rumah kak Ain
aku tak kenal pun tapi yg len sumer mcm kenal dah lame la dgn kak ain
dia pun peramah and kelakar
ape yg kitorg bincangkan kat situ adalah
pasal palestin dan israel
ape kita punyer pendapat pasal isu tuh

aku ckp
"ungkapan yg sesuai adalah umat kita nie semua tertido
dalam kemewahan. mungkin ade yg sedar tapi tak sepenuhnya
dan ade tendency utk terlelap kembali.sbb itu kena ade fully awereness
dan selalu diingatkan. sbb kite semua slalu lupe, ade keseronokkan sikit 
kite lupe ade saudara kita kat sane yg terseksa, yg merana sbb islam iaitu agama yg same kita anuti" lebih kurang pendapat aku

pendapat lain yg aku suke adalah pendapat kak nada
dia ckp
"dulu kalau tgk org2 palestine kena seksa slalu terfikir pasal nilai kemanusiaan. kesian tgk dorg atas nama manusia dgn manusia. padahal kite semua adalah lebih daripada itu, kite nie saudara seislam, saudara atas akidah. mcm mne kite syg keluarga kite, mcm tu jugak kite kena concern pasal mereka di palestine"

lepas tuh kami di suruh tulis senarai perkara2 yg nak dilakukan mase cuti yg dpt meningkatkan iman
aku bnyk muhasabah diri mse tuh
sbb aku kat rumah slalu melambat2kan solat
solat sunat dah terabur
bce quran pun dah sikit
al-ma'thurat pun slalu tinggal
aku mmg berazam la tannak lakukan itu semua lagi
insyaAllah..


mlm tu kami semua bermalam kat rumah kak khalisa
sepatutnya ade game tapi semua penat lalu tertido
esok pagi after subuh tuh
semua pakat pergi pantai

breakfast, main games dan tukar hadiah kat tepi pantai
sgt best!
aku dapat beg tropicana life daripada kak khalisa
sgt cantik
thank u very the much

pastu ade la sekumpulan kecil dari kami
berjalan kat tepi pantai
lepas tu berlari sepuas2nya
terutamanya kak tirah mcm all out
mmg kak tirah pecut hbs lari
aku tak join
aku tgk je dari belakang tapi still aku gelak tgk mereka

yelah lepas nie mne la ade chan lain nak gi pantai
mungkin ade tapi sgt lame lagi..

papepun perjalanan ini tak sia2
moga Allah berkati
sbb ade 3 perkara yg kite kena buat same2 kalau kite nak ikat hati kite bersama sahabat2 kita
1)makan same2
2)tido same2
3)travel same2

wallahualam bissawab..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan