Ahad, 7 Ogos 2011

cara untuk speaking dengan baik


aku mengaku dengan ikhlas aku mmg tak pandai nak ckp org putih dgn lancar
kadang2 kalo dpn foreigner aku kena gak pakse diri aku utk ckp english
yela, mne la mereka phm bahasa ibunda kita ni kan.
so, setelah ditanya oleh seorang adk dorm aku Khadijah lukman (DJ)
cmne nak practice speaking english better
aku terpikir lah beberapa idea yang agak bernas.

1) berbual dgn kawan dlm bhs inggeris walaupun broken english
*aku tau, cara nie sgt susah. aku ngaku aku pun tak boleh nak ckp bi dgn member
mengade katanya. tapi ckp english pelan2. jgn pakse sampai membuatkan perbualan dgn kwn tu kekok sbb tersekat2 nak fikir perkataan yg sesuai. kalo tak tau ckp je bm campur2 dgn english.
takde sape nak tolak markah kamu sbb broken english.

kalo tak boleh buat jugak step number one tu move to step 2

2)practice speaking english depan cermin
*cara ni dapat meningkatkan self-esteem. lagi2 kalo nak presentation, kite kena tahu ape gaya terbaik utk ckp depan audience.

3)amek article or text english, pastu bace kuat2 dgn intonasi yang sesuai.
* boleh meningkatkan pronountiation english anda

4)amek kamus atau buku atau surat khabar pastu cari satu perkataan then bina ayat dengan perkataan itu. try buat pelbagai ayat in your head and speak it out loud
* meningkatkan daya kreativiti minda

5)banyakkan membaca dan mendengar perbualan bahasa inggeris
*tgk movie (yg bermanfaat) tgk contoh presentation dlm utube (ape gunanya teknologi kan?)

6)buat beberapa soalan atau cari beberapa soalan lepas tu try jawab dalam bahasa inggeris
*contoh : what is the best way to be a good student?
where do u see yourself in 10 years time?
what is the major achievement of malaysia in the past 50 years?


dan lain2 lagi soalan yang menjana minda. cara ni sgt membantu lebih2 lagi kalo ade oral speaking dan akan ditanya soalan depan audience.

actually ade bnyk je lagi cara ape pun yang paling penting practice, practice and practice

insyaAllah~~

2 ulasan:

  1. stuju kak laila . thanks share .
    nseb baik speaking test hritu dpt buat ;)

    BalasPadam