Rabu, 3 Ogos 2011

cara untuk memaafkan orang

actually aku pun antara orang yang susah nak maafkan kesalahan orang lain

sbb aku jenis yang pendam dan simpan dalam hati

bile seseorang tu dah sakitkan hati kita bukan senang ye tak nak maafkan?

tapi hari nie aku dpt tahu salah satu caranya dalam al-quran

 وَْليَعُْفوا وَلْيَصَْفحُوا َأَلا تُحِبُّو َ ن َأ ْ ن يَغْفِرَ اللَّهُ َل ُ كمْ


Dan (sebaliknya) hendaklah mereka memaafkan serta
melupakan kesalahan orang-orang itu, tidakkah kamu suka supaya Allah
mengampunkan dosa kamu? (Surah An-Nur, Ayat: 22).


Allah memberithu cara untuk memaafkan kesalahan orang lain dengan melupakan kesalahannya dan
berfikir, tidakkah kita gembira kalau Allah menerima taubat kita.

aku yakin, semua antara kita pernah rasa menyesal dengan kesalahan yang kita lakukan
kita amat berharap agar Allah akan ampunkan dosa kita. begitu juga dengan orang yang melakukan kesalahan terhadap kita, berkemungkinan sebenarnya dia menyesal tetapi tidak ditunjukkan.

sifat pemaaf adalah sifat yang terpuji,
bukan sahaja orang kagumi di dunia
bahkan Allah juga menyukainya
dan akan memberi ganjaran di akhirat.

p/s: berdendam tu tak bagus untuk kesihatan jantung

2 ulasan:

  1. Orang yang pemaaf ialah orang yang berlapang dada..

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum wbt.

    Saya google, then terjumpa blog saudari. Terima kasih atas entri yang membuat saya tersedar. Saya mudah memaafkan walaupun hakikatnya saya suka memendam. Sebab saya tak suka buat hati saya sempit dengan marah-marah pada orang. Unfortunately, ada kejadian yang berlaku baru-baru ini. Susah buat saya untuk memaafkan memandangkan saya dimalukan. Apa-apa pun, saya sedar kita semua manusia biasa. Hari ini mereka buat salah, di kemudian hari tidak mustahil saya yang berbuat salah.

    Maka tanggungjawab kita adalah untuk memaafkan dan mengambil pengajaran atas kesilapan yang lain.

    Terima kasih sekali lagi saudari, tulisan saudari benar-benar membuat saya tersedar dan berfikir. :))

    JZKK

    BalasPadam