Selasa, 14 Jun 2011

Kisah Rasulullah

satu hari Uthman dtg berjumpa Abu Bakar dan Omar Al-khatab
lalu menceritakan kisah Rasulullah pada mereka

"saya baru sahaja balik dari rumah Rasulullah. Mahukah kamu mendengarkan kisahnya?"

Abu bakar dan Omar al-Khatab berasa amat berminat lalu menyuruh Uthman bin Affan menceritakannya

"semasa saya dtg ke rumah beliau, beliau sedang menjahit pakaiannya.Pakaiannya sudah usang dan koyak di sini dan sana. Itulah satu-satunya pakaian yg dimiliki beliau bagi menutup auratnya semasa musim sejuk atau panas. Bukan beliau tidak mampu memiliki pakaian mewah seperti yg dipakai oleh Maharaja Rom dan Parsi, tetapi beliau ingin menjadi contoh tauladan kpd umatnya"

"kemudian Rasulullah bercadang utk pergi ke pasar membeli barang keperluan utk keluarganya. Beliau membawa wang sebanyak 8 dirham kerana itu shj wang miliknya yg ada.Sedangkan sekiranya beliau mahu, Allah boleh saja menjadikan pasir dan gunug itu menjadi emas" cerita Uthman panjang lebar.

Menurut Uthman lagi, semasa dlm perjalanan ke pasar Rasulullah bertemu dgn seorg wanita sedang menangis kerana kehilangan wangnya. Lalu beliau memujuk wanita itu dgn mamberinya 2 dirham.

Apabila sampai ke pasar, Nabi Muhammad membeli pakaian yg berharga 4 dirham. semasa dlm perjalanan pulang beliau bertemu dgn seorg wanita lalu wanita itu meminta pakaian yg baru dibeli itu drpd Rasulullah.
Rasulullah pun memberikan pakaian itu, kemudian beliau pergi lagi ke pasar lalu membeli pakaian yg lebih murah berharga 2 dirham.

"Dlm perjalanan pulang ke rumah, Rasulullah bertemu dgn seorg hamba perempuan yg sedang menangis. Menurut hamba perempuan itu, dia takut untuk pulang ke rumah kerana bimbang dimarahi tuannya. Maka Rasulullah menawarkan diri bg menghantar perempuan itu pulang ke rumah majikannya"

"Apa yg berlaku selepas itu?" soal Umar Al-kahatab

"hamba wanita itu kepunyaan puak ansar. Rasulullah sanggup berjalan hingga ke perkampungan ansar"jawab Uthman bin Affan.

Menurutnya lagi, semasa Rasulullah sampai keluarga itu sedang berbual2. Melihat kedatangan Rasulullah mereka terlalu gembira. Apabila Rasulullah membari salam, mereka tidak menjawab. Selepas tiga kali Rasulullah memberi salam barulah mereka menjawab salam itu. Apabila ditanya mengaapa mereka berbuat begitu mereka menjawab ingin mendengar Rasulullah menguncap banyak kali salam pada mereka.

"diringkaskan cerita, hamba perempuan itu dimerdekakan oleh tuannya"kata Uthman menamatkan ceritanya.

"hanya dgn 8 dirham Rasulullah dpt membantu mereka yg dlm kesusahan, memberi pakaian kpd org miskin dan memerdekan seorg hamba sahaya" Kata Abu Bakar As-siddiq

p/s **how about us? adakah setiap kali kaki kita menjejakkan kaki keluar rumah kita memberi manfaat kepada sesiapa?

kalau kita tak mampu untuk memberi sedekah dgn harta dan wang, sekurang2nya kita memberikan sedekah dgn nasihat yg berguna dgn mengingatkan manusia tentang Allah dan islam.

Wallauhualam bissawab~~

2 ulasan:

  1. nice story kak laila ;)
    akk dpt dr mna cite2 ni ?
    bnyk nye .

    BalasPadam
  2. daripada buku abdul latip talib yg bnyk buat kisah sahabat Rasulullah.

    best bace

    BalasPadam