Khamis, 9 Jun 2011

review novel2

dah tiga novel aku dah hbs bce actually

first skali adalah cinta sufi


bg aku novel nie amatla bermanfaat sbb dia bnyk sgt ingat kan kita tentang Allah

"Allah Maha Kuat"
salah satu bicara laksamana Sunan ketika dia lemah dan tak bermaya
mengingatkan sahabatnya mase suasana bahaya berlaku

jalan cerita dia pun sgt menarik dan tak cliche
dan kreatif

walaupun ada bnyk adengan tidak logik
tapi Ramlee Awang Mursyid nak membuka mata
kita semua bahawa kalo dgn izin Allah
tiada ape yg mustahil

ape lagi yea?

bace lah sendiri, sbb kalo bagi sipnopsis dah tak syok nak bce. hehehe..

buku kedua Tautan Hati

sgt best! aku tak tahu cmne nak komen lagi

bnyk sgt pengajaran yg aku dpt dr novel nie
jodoh dan ajal itu kan di tangan Allah
so, betapa sukanya kite pada seseorg tu
tak semestinya dia adalah orgnya

pilhan Allah itu lebih baik
dan lebih bagus kalo kite mengetahui
ape pun kita hanya merancang Allah yg menentukan

ade la beberapa babak yg menyentuh hati
terutamanya mase Asiah Yusra menyangka jejaka idamannya
yang menyuntingnya lalu sebenarnya pemuda lain

dan mcmmne Fatimah Syarha nie nak memberitahu
kecantikkan fizikal itu tak menjadi kayu ukur dalam
kebahagiaan keluarga
sbb eventually it will gone by time
yg tinggal adalah iman dan kebaikan hati

dan menunjukkan ketulusan seorg hamba Allah
menyelamatkan seorg wanita yg lebih berumur drpdnya
dgn bersetuju utk mengahwininya sblm org yg tidak memahami agama
menyuntingnya walaupun jelas2 wanita itu tiada tarikan fizikal
(seyes aku tersentuh sbb aku tak sangka dia setuju nak kahwin)
lalu Allah beri yg lebih baik
iaitu mengahwini wanita yg dia cintai

*korg phm ke ape yg aku merepek nie?

buku ketiga Sinergi

buku nie seyes best

dia citer pasal Iman mainly.
ape beza iman org islam dgn org bukan islam
need to read the book to know more
seyes tak rugi bace
mcm mne Iman tu boleh mengubah org
lepas Iman (faith) then Taqwa came along

Hilal Asyraf terangkan yg cinta tak haram
begitu juga sebelum kahwin
tapi mcm mne kita mengunakan cinta itu yg lebih penting
sbb Islam never haramkan cinta
Islam mengajar kita utk mengawalnya

aku bnyk nangis kot bce buku nie
sbb ia sgt menyentuh jiwa dan hati aku
semacam ikhlas dan
itulah kata2 yg aku cari selama nie

dan bnyk lagi
its a MUST READ!

Wallahualam bissawab..=)

buku bagus lain adalah Syabab by Fatimah Syarha
aku dah bce tapi dah tak ingat sgt
sbb pinjam je
lepas nie nak beli sendiri
boleh bce bnyk2 kali..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan