Khamis, 21 April 2011

melawat nenek di kampung

hari nie aku ajim and abah balik kampung melawat nenek.
alhamdulillah, akhirnya Allah mengkabulkan doaku untuk balik kampung..
dah lame dah nenek jatuh sakit kena strok



bile akhirnya dpt melihat dgn mata aku sendiri aku harap perkara ni dpt 

memberikan aku pengajaran hidup

eventually everyone will die

but not everyone will feel to be old

bile tgk tadi mcmne seksanya nenek nak mkn

aku berasa sgt bersyukur aku masih lagi boleh memegang makanan dgn 

tgn aku, aku boleh suap sendiri ke mulut aku,  aku boleh kunyah sendiri 

dgn gigi aku

betulah syeikh Riad ckp

" we always focus on what we want until we forget to ask Allah to remain 

the thing we have "

bygkan, nenek dah tak bleh nak makan gne mulut, so dia kena gne tiub 

dari hidung..

mse nak masukkan tiub masuk ke hidung, nenek meronta tannak 

dipelakukan begitu..

aku tahu sakit, aku palingkan muka aku dari melihat nenek meronta tidak 

bersuara. 

imagine, tiub tub tu kena masuk dari hidung sampai ke tekak. 

"mie, pegang tangan nenek nie" 
aku terkedu.
lagi aku tannak melihat lagi Allah seakan2 mahu aku mendekati dan 

merasai kesakitan itu.

perlahan2 aku memegang tgn nenek. aku tannak pegang keras2. aku 

tannak nenek rase sakit sikit pun. 

mak lang aku jenuh memasukkan tiub ke dalam hidung, nenek melawan 

mak lang.

"mak tannak nie, dia melawan.."
kata mak lang kesal. 

mak lang seakan2 sudah biasa dgn situasi sebegitu. biasalah seorg 

jururawat. 

aku memegang tgn nenek sambil memalingkan muke.. aku tak sanggup.. 

sungguh! 

"aik mimi, kate amek bio takkan takut tgk kot"
ujar pak lang mungkin berasa kelakar dgn gelagatku..

"mimi amek bio yg takde kena mengena dgn org dan kesakitan"

selesai memasukkan tiub, mereka mengikat tangan nenek di katil. takut 

nenek membuka tiub itu sekali lagi. kalau dibuka terpaksalah mejalani 

proses memsukkan tiub itu sekali lagi. nenek sudah separuh lumpuh. 

hanya beberapa anggota shj yg boleh digerakkan.. 

mak su membuat air susu, mula meletakkan di tiub itu untuk nenek.. 

masih ade lagi org yg tabah seperti mereka, moga Allah memberi 

mereka syurga tertinggi sebagai balasan kebaikan mereka

Ya Allah moga aku setabah mereka di kala ibu dan bapa ku memerlukan 

aku di usia tua mereka.. amin..


amirul (sepupu)
amira dan aliaa(sepupu)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan