Ahad, 14 November 2010

blackout di nottingham

mlm tadi tepat 2.10 pagi mengikut clock tower nottingham blackout berlaku
aku dgn Yu ade dekat TCR 1. ingat kan TCR je yg blackout sbb ade sorg foreigner tu cm mengelabah giler after die cm pegang satu suiz kat belakang TCR, maybe die nak kuatkan or rendahkan kesejukkan air cond. Aku dgn Yu dah sengih2 jep. Ingatkan nak balik bilik, nak tgk movie citer  a walk to remember
Rupanye satu campus blackout.. ni dah kali kedua dah.. Yu pun ajak g dataran yg ade air pancut..kire center University la tempat tu.. dgn jalan yg gelap gelita.. kuarkan phone sebagai lampu suluh. sampai je kat dataran tu tgk langit SubhanaAllah..cantik gilllleeeerrrr...


  Aku pun dgn bataknye menari-nari kat dataran tu (dalam pikiran aku je) . Kitorang pun cdgla nak baring, mmg aku punyer impian kot nak baring kat satu tanah yg lapang and tgk bintang.. wahhh..bagaikan mimpi jadi realiti..
 lagipun time tu gelap and takde org lelaki so, aku dgn Yu pun pilih port yg best and baring kat situ..
sumpah cantik gileeerrr alam semesta yang memayungi bumi ni.. i could lay down the whole night sleeping or not sleeping with my eyes wide open to praise the most extraordinary beautiful creation of Allah..

bile tgk kecantikan bintang tu sume aku mcm speechless..
aku try nak ingat mne2 ayat al-quran yg ade kena mengena dgn bintang and langit..

"Wahai jin dan manusia, jika kamu sanggup menembus (melintasi) penjuru langit dan bumi, maka lintasilah, kamu tidak dapat menembusnya kecuali dengan kekuatan." (Surah Ar-Rahman, ayat 33)

Ayat seterusnya,

"Maka ni'mat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?"

Macam menusuk kalbu bile bce ayat al-quran ni then tgk langit yang ditaburi bintang-bintang berkelipan. Mmg benar! kalau kite takde kekuatan, mcm mne kite nak keluar ke angkasa? Nak hantar satellite, nak hantar astronaut, saintis ke luar angkasa perlukan roket yang menelan berjuta-juta bilion just nak melepasi langit dunia.

pastu Yu tunjuk kat aku bintang yg berbentuk  org memanah.. ade! mmg nampak..





aku harap sgt boleh baring lagi mcm malam tadi tu, and memuji kecantikan ciptaan Allah..i wanted to do it every night if i could..

"matahari, bulan dan bintang-bintang (masing-masing) tunduk kepada perintah-Nya" (surah Al-a'raf ayat 54)

"Dan Dialah yang menjadikan bintang-bintang bagimu, agar kamu menjadikannya petunjuk dalam kegelapan di darat dan di laut. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) kepada orang-orang yang mengetahui" (surah Al-An am ayat 97)

"Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran (dari firman Allah)." (Surah Al-Baqarah Ayat 269)

lepas tu Dila dgn Bal dtg, kitorg cdgn nak jln2 kat tasik.. jalan2 sekejap je, elektrik dah ade balik..semua mengeluh.. sbb rase malam tu masih muda..
so,kami pun beransur pulang.time tu dah pukul 3 pagi..ramai sgt yg keluar dari bilik rayau2 campus, maybe sbb panas duduk dlm bilik kot....
malam tu rase meriah sgt..nasib baik esok takde kelas..jadi balik bilik je tgk movie sampai pagi, ni first ime aku tak tido sampai pagi. Aku tido sekejap je, pastu solat subuh trus..takut terlepas.. Aku pernah jep tertinggal maghrib,ishak and subuh berturut sbb penat sgt and tak sedar langsung ape yg terjadi.. astaghfirullahal azim.. jgn contohi perlakuan itu yep..

P/s: aku ade test math esok..

Status Zhi Ming di facbebook " I hope every night there is Blackout " 

I hope it happened when there is no class tomorrow only..

"Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Tuhan Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang. Maka lihatlah berulang-ulang, adakah kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang?" (surah Al-Mulk ayat 3)

ayat seterusnya

"Kemudian pandanglah sekali lagi niscaya penglihatanmu akan kembali kepadamu dengan tidak menemukan sesuatu cacat dan penglihatanmu itupun dalam keadaan payah." 

"Allah-lah Yang meninggikan langit tanpa tiang (sebagaimana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas 'Arasy, dan menundukkan matahari dan bulan. Masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. Allah mengatur urusan (makhluk-Nya), menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya), supaya kamu meyakini pertemuan (mu) dengan Tuhanmu.(surah Ar-Rad ayat 2)

Refences

www.google.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan