Isnin, 7 Julai 2014

i force myself to write something 3

final year dah pun tamat, Alhamdulillah.

now what?

a month and a few weeks nie so many things happen. Tak tau macam mana nak luahkan.

Honestly, I'm in a bit lost.

I know what I want although I'm still struggling to make it clear, but I don't know how.

takpelah, aku start dgn kisah aku buat usrah gabungan dgn seorg ukhti gi satu rumah anak yatim and buat recap surah al-maun. Dah lama dah nak buat, tapi sibuk kan..so bila dah cuti and adik2 usrah pun ramai balik kampung so ape salahnya buat something yg practical.

Seriously, it is highly recommended to go out and see the reality sometimes. My murobbi always said usrah is not just sit down in a circle. we need to be more creative. Do something odd sometimes.

kitorg pergi ke rumah anak2 yatim tu tanpa buat appointment pun just nak datang tgk. sedih sgt tgk budak2 tu. tak tau lah rasa sayu. long story short, before kitorg minta diri kitorg borak dgn sorg ibu tunggal yang duduk dekat rumah anak yatim tu and dia kata

" bulan ramadhan dah nak dekat nie, mesti ada banyak jemputan untuk makan2. padahal bukan itu yang kami kurang. Orang selalu ingat rumah anak2 yatim kurang makan. Takde siapa yang nak ambil berat atau inisiatif untuk tahu apa yang sebenar2nya diperlukan oleh kami. sebab semua sibuk dengan hidup sendiri kan?"

so kitorg pun tanya
"bagi mak cik apa yang paling penting yang diperlukan di rumah ni?"

mak cik tu jawab
"pendidikan"

kami pun angguk faham

"sebenarnya kalau tgk betul2 anak2 yatim nie motivasi nak belajar pun takde, ada je kadang2 cikgu2 yang volunteer datang ajar tapi berapa kerat je yang betul2 nak belajar. And biasalah kan cikgu2 volunteer nie pula datang bila free je sbb tak dibayar" mak cik tu sambung.

bagi aku experience ni sgt berharga. setiap org dari kitorg dapat ibrah yang berbeza. after tu kitorg gi solat dekat masjid yang berdekatan dan usrah dekat masjid tu.

beberapa hari before tu, kitorg dapat taujihat dr seorg ustaz.

katanya macam mana sepatutnya seorg daie tu berfikir.

contohnya kalau ada seseorg datang minta sedekah. kita selalu akan ada skeptic thinking tak yahlah bagi entah2 sindiket. akan ada satu lagi pemikiran "bagi jelah, tak kisah lah sindiket atau tak dapat pahala kan?"

ustaz tu kata pemikiran kedua adalah pemikiran selfish. sbb apa? sbb dia malas nak fikir asalkan dia dapat kebaikan. dia tak menyelesaikan masalah. asalkan tanggungjawab dia selesai. seorang daie tak boleh selfish.
seorg daie perlu sentiasa fikirkan solution yang paling effective untuk umat.

benda ni banyak membuatkan aku terfikir. patutlah kita kena ajak org lain juga untuk faham islam. sbb kalau kita faham islam and tak sebarkan kepada orang lain maknanya kita selfish.

contoh lain pula, berapa ramai jutawan2 dunia yang infaqkan duit utk org2 miskin tanpa fikirkan apa solution yang paling effective untuk cure masalah kemiskinan sbb fikir aku dah buat part aku dengan bagi sedekah bukan ke dapat pahala jugak? Ini juga adalah selfish tanpa disedari.

sekarang nie bila aku gi masjid nampak tabung aku akan fikir dulu, ke mana duit dalam tabung ni akan digunakan? adakah ia digunakan untuk selesaikan masalah umat atau mencantikan masjid atau menjadi makanan orang2 yang sentiasa sudah kenyang. yelah, haritu ada org yg mmg betul2 perlukan duit dipenjarakan hanya sbb ambil duit masjid rm2.

ya Allah, banyak lagi kerja yang perlu dilakukan.

to be continued....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan