Jumaat, 22 November 2013

peluang

korang pernah tak kejar ktm yg dah sampai padahal korang kat landasan seberang? and in order nak kejar train tu korg kena naik tangga dan jalan kat brigde dan turun tangga. aku hadapinya petang tadi. after je beli tiket ktm, ktm arrive and aku dgn kawan aku teragak2 nak kejar ke, nak biar je lepas. pastu last2 bile ktm tu stop betul2 kitorg baru nak lari naik tangga.
kawan aku cakap
"sempat ke ni laila?"
aku pun tak yakin tapi aku lari je. betul2 sampai kat depan tren, pintu tren tutup..

tapi aku tak putus asa, aku tekan butang untuk bukak pintu tu. and Alhamdulillah pintu tu terbuka.

ibrah yg aku dapat dari kisah nie, bile kita ada time yg ragu2 half way dalam jalan tarbiyyah nie kita mungkin akan terlepas tren ke arah keredhaan Allah. bile terlepas kita kena tunggu yg lain. kadang2 peluang lain tu tak datang, or kadang2 kita rasa putus asa tunggu and kita melencong dari jalan Allah.

Tapi kadang2 Allah bagi peluang even pintu dah tertutup tapi kalau kita usaha untuk ketuk Allah akan bukak. 

kita perasan tak Allah bagi sgt bnyk peluang pada kita walaupun kita buat sgt banya kesalahan, sgt pemalas, sgt bnyk meraguiNya. Bile Allah bagi peluang to fix something, go and fix it, don't waste it. Sebab Allah tak bagi peluang kat semua org. When Allah give it to you, you are the choosen one.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan