Ahad, 4 September 2011

course ape yang kau amek tu? bahagian 2


Assalamualaikum everyone!

moga Allah menerima amal kami dan kamu terutamanya pada bulan ramadhan yang lepas.

selamat hari raya Aidilfitri! masih tak terlambat kan? sbb raya kan sebulan! =)

kali nie aku nak meneruskan penerangan pasal course PLANT BIOTECHNOLOGY, aku tahu aku sgt berjasa dengan kamu2 orang yg nak amek course nie tapi tak tahu pape pasal course nie. Tp jgn risau sbb aku juga dahulu seperti kalian2 semua. hahaha.  walaupun actually aku tak la tahu sgt pasal course nie sbb aku belum pun masuk degree. aku baru je hbs foundation beberapa bulan yg lepas.

post nie aku akan menerangkan skop pekerjaan budak2 plant biotech. mmg kite akan mainly buat research in lab. kalo pasal pekerjaan korg sume jgn risau sbb peluang pekerjaan utk course nie sgt luas dan semakin luas setiap hari (merapu..)

dah name course pun Plant Biotech, jadi kerjanya tentu sangkut paut dgn tumbuhan.

Bosan?

Jangan rasa bosan dulu, sbb aku rasa bidang pekerjaan nie agak menarik.


Ini adalah salah satu projek atau research yg perlu dilakukan kalau korg berekerja bawah lembaga koko malaysia di sabah. waw! dpt terbang ke sabah!

kan aku dah ckp best..

lagi2..

dulu ade sorg profesor pangkat abang, dia citer org biotech dlm negara nie tak cukup, so dia kena bnyk bekerjasama dgn org2 luar negara dan fly gi luar negara dgn kerap. so korg yg tak dpt fly skerang jgn sedih, nnt fly time keje lagi best! dan actually agensi2 luar negara juga cukup dan amat2 berminat dgn khazanah tumbuh2 dlm negara kita, jadi mereka sanggup melabur berjuta (aku tak tau la bape dia melabur) untuk buat research.

selain itu, sebagai researcher, kita juga bertanggungjawab memberi kesedaran kepada orang ramai tetang tumbuh-tumbuhan dan alam sekitar. macam contoh, ade artikel yg aku jumpe pasal seminar asas membuat coklat dgn koko. Industri nie boleh berjaya, tgk mcm milo tu, cume org tak tau mcmne. pdhl resources kat malaysia nie sgt bnyk. selain itu, kesedaran pasal minyak kelapa sawit di dunia. negara lain berebut2 nak kelapa sawit kita tetapi kite buat dunno. jual mahal la tu an~~ huhu..
selain itu, aku juga ade membaca pasal biodegradable gloves yg diperbuat drpd natural rubber. sbb kalo perasan kebanyakkan bidang dekat malaysia pakai sarung tangan. dah tu pulak, pakai sekali jer pastu buang. so, dengan kesedaran ahli sains mereka mencipta sarung tangan boleh  hancur.

pape pun itu sahaja lah yg aku nak share pada malam nie. Moga bermanfaat. kalo salah tolong betulkan, sbb aku pun budak baru belajar.. peace~

p/s: rajin2lah bace isu semasa dekat web2 malaysia punyer minyak kelapa sawit, koko, kayu dan lain2. aku bagi link kat bawah.

Getah-www.lgm.gov.my
Koko-www.koko.gov.my
kelapa sawit-www.mpob.com.my
perladangan-www.kppk.gov.my
kayu-www.mtib,gov.my

selain itu kalo sukekan lebih cabaran gi la cari laman web FRIM pastu gi lawat sane.

sekian..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan