Khamis, 17 Mac 2011

rezeki itu hak Allah untuk memberi

dalam beberape hari ni bnyk yg Allah nak tunjuk kat aku


aku dgn Yu masuk competition green week. kutip sampah yg boleh recycle
mule2 malu kot nak kutip botol2..tin2 yg berlambak2 kat SA (cafe ).sbb aku pikir org akan tgk aku mcm mak cik kutip sampah
nampak sgt aku nie memandang rendah mak cik cleaner yg bnyk berbakti tuh
last2 aku malas nak pikir ape yg org pikir bile tgk aku mengutip sampah..
time tuh baru aku terpikir bnyk perkara
seperti
mcm mne perasaannye buat kerja yg org pandang rendah dan hina walaupun halal..
aku rase tak ramai pemuda dan pemudi yg sanggup nak jadi pengutip bhn2 terpakai mcm tuh
baru aku tahu betapa penatnya bekerja memerah keringat walaupun hanya satu malam je aku mengutip bhn2 terpakai tuh..
tannak org nampak punyer pasal kitorg kuar bilik kol 12.30 pagi gi SA

dgn tutorial tak siap, dgn test chemistry tak hbs study lagi..

yg aku pikir aku nak kutip paling bnyk bhn2 terbuang tuh

nasib baik ade pekerja kat pakistan tuh dia baik hati nak bg kitorg satu plastik hitam..

first time aku membuat kerja memijak dan memenyekkan tin dan botol2 terpakai sbb plastik yg kitorg ade sgt terhad..
adelah dlm sejam kitorg hbskan mase mengumpul dan memijak bende alah tuh sume

dgn rase puas sbb kami berjaya mengumpulkan sekurang2nya 2 kg bhn terbuang

tak tau la betol ke tak..hahah...aku teka je

balik tuh dah pukul 2 lebih..tapi bile pikir balik mmg seronok experience yg aku dpt sbb asal nmpk tin atau botol kosong je, aku dgn Yu jadi excited tak menentu..

"barulah aku tau ape perasaan mak cik cleaner bile nampak tin and botol kosong" kata Yu..

esoknya, lepas kelas math adilah dan athirah cepat2 tolong kitorg angkat bhn2 tuh sume kat tempat pendaftaran..
tapi yg kecewanya, aku baru tahu rules die tak boleh pijak botol dan tin dan kena bersihkan sampai kering semua bhn buangan..

aku dgn yu jadi sedih sgt sbb brg yg tak penyek sgt sedikit..

last2 " takpela, kami bg je walaupun tak dpt point, niat to recycle je"

kecewa sgt, tapi ape nak buat.. takde rezeki

"aku blaja bnyk bende pasal rezeki beberapa hari ni" kate Adilah

buat aku terfikir sejenak. mmg betul pun, kita berusaha kuat mne pun, kalo itu bukan rezeki kita takkan jadi kita punye..

"Susahnya nak carik keikhlasan.." kate Yu pula

mmg betol..aku niatkan nak masuk competition nie mulenya sje2 je, sbb aku tak tau pun ape hadiah die.
lepas tuh bile aku tahu hadiah die RM100 ringgit aku jd lebih semangat..

tapi bile kebanyakkan sampah tak dikira, aku jadi sgt kecewa.. sbb aku tahu aku takkan menang

kan bagus kalo aku ikhlaskan hati tak mengharap ape2 sebagai blasan..

aku takkan lah sekecewa ini..

tapi, dlm kejadian ni, aku dpt bnyk sgt pengajarn yg aku rase kalo aku byr seribu kat org pun, tak tentu aku akan dpt experience ni..


alhamdulillah..

neway..thank u kepada semua yg membantu (kerja belakang tabir) seperti kak Athirah, kak Amalina, Hakim, King, Wei Jean , Adilah dan Athirah..

hanya Allah dpt membalas budi baik anda semua..

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya Tuhanku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya diantara hamba-hambaNya, dan Ia juga yang menyempitkan baginya dan apa sahaja yang kamu dermakan maka Allah akan menggantikannya dan Dialah jua sebaik-baik Pemberi rezeki". (surah Saba' ayat 39)


* markah test math aku sgt teruk, kena lebih berusaha..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan