Sabtu, 4 Februari 2012

bile cinta itu sudah pudar


aku ada sorang kawan nie, masa aku kat samura dulu aku sangatlah mengagumi dia. sgt aktif dalam koko, pandai dalam akademik pegang jwtn yg tinggi. aku sgt suke tgk dia membawa diri. tapi sejak kebelakangan ni, status2 yang dia tulis dalam fb sgt2 menyedihkan.

dia seolah-olah sudah hilang tali pegangannya. entah. Aku pun tak tahu apa yg terjadi. dan lebih penting lagi siapa aku untuk menghakimi org yg aku tak berape nak kenal and I'm not even in his shoes.

hey friend if you are reading my blog which i think very low chances for that to happen : DON'T GIVE UP.

ok, tak kisahlah siapa pun kau dulu, betapa hebatnya kau dulu, betapa org kagum dengan kau dulu..

Itu semua DULU. what matters is NOW!

bile kau ckp kau dah takde semangat macam dulu, or kau yang dulu dah hilang

aku rasa semua org pernah rasa benda tu.

who knows Allah will give something better in return of what u had lost.

actually Aku pun pernah rasa.

bukan setakat semangat. kadang-kadang kemanisan iman pun boleh hilang. I mean, lantaklah semangat tu. this is IMAN i'm talking about.

mungkin itu ujian Allah pada aku nak tengok sejauh mana aku still akan berpegang teguh padanya walaupun rasa best tu dah takde. Adakah aku akan still bertahan, or give up and cari benda lain yang boleh kembalikan rasa best tu?

ada satu phrase yg aku suke "Islam bukan untuk org yg manja"

Hang in there man, because Allah values your hard work. It doesn't matter how much time you fail to fight your nafs, you keep doing sins and you neglect Allah as long you try your best to be in the straight path of Islam and you never give up, Allah will forgive you.

tidakkah itu cukup...?

 "Sesungguhnya Aku tidak akan sia-siakan amal orang-orang yang beramal dari kalangan kamu, sama ada lelaki atau perempuan, (kerana) setengah kamu (adalah keturunan) dari setengahnya yang lain; maka orang-orang yang berhijrah (kerana menyelamatkan agamanya), dan yang diusir ke luar dari tempat tinggalnya, dan juga yang disakiti (dengan berbagai-bagai gangguan) kerana menjalankan agamaKu, dan yang berperang (untuk mempertahankan Islam), dan yang terbunuh (gugur Syahid dalam perang Sabil) - sesungguhnya Aku akan hapuskan kesalahan-kesalahan mereka, dan sesungguhnya Aku akan masukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, sebagai pahala dari sisi Allah. Dan di sisi Allah jualah pahala yang sebaik-baiknya (bagi mereka yang beramal soleh)".
Ali imran:195

Dari Abu Hurairah ra., ia berkata : Nabi saw. bersabda : “Allah Ta’ala berfirman : “Aku menurut sangkaan hambaKu kepadaKu, dan Aku bersamanya apabila ia ingat kepadaKu. Jika ia ingat kepadaKu dalam dirinya maka Aku mengingatnya dalam diriKu. Jika ia ingat kepadaKu dalam kelompok yang banyak Aku mengingatnya dalam orang-orang yang lebih baik dari kelompok mereka. Jika ia mendekat kepadaKu sejengkal maka Aku mendekat kepadanya sehasta. jika ia mendekat kepadaKu sehasta maka Aku mendekat kepadanya sedepa. Jika ia datang kepadaKu dengan berjalan maka Aku datang kepadanya dengan berlari-lari kecil”. (Hadits ditakhrij oleh Bukhari).

bacaan lebih lanjut di sini

apa pun yg paling penting adalah berdoa pada Allah agar tidak memesongkan hati kita setelah diberi petunjuk. dan Carilah Allah kembali di hatimu jika hanya dunia yang mengisinya sebelum ini.

**nasihat seorang akhwat : apa sebenarnya tujuan kita beribadah kepada Allah? adakah semata-mata nak dapat kemanisan iman ataupun itu sebenarnya memang tanggungjawab kita sebagai hamba.

kemanisan iman itu boleh dijadikan side reason tapi bukan sebagai reason utama, sbb kalau hilang kemanisan iman  adakah itu bermakna kita akan tinggalkan ibadah yang kita lakukan?

p/s:bacaan lagi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan