Selasa, 15 November 2011

ruginya pada kamu sendiri

bile aku muhasabbah diri aku sendiri
aku sedar yg Allah jua pemilik segala sesuatu.
kdg2 kita mensyirikkan Allah tanpa kita sedari pun

ah, fail dlm bab mentauhidkan Allah

entah2 abdul mutalib yg tak terima islam yg di bawa oleh Rasulullah itu pun
lebih mengetahui kekuasaan Allah

aku citer dulu la kisah nya

sebelum abrahah menyerang kaabah
dia bertemu dulu dgn Abdul Mutalib, sbb dia nak berjumpa dgn pemimpin Mekah yg terkenal  dan popular mase tu

then ape yg Abdul mutalib kate
"pulangkan kembali unta2 yg telah kau ambil"

abrahah tersangat la pelik dgn kata2 Abdul Mutalib

" aku nak musnahkan rumah Tuhan kamu ni, dan kamu mintak unta kamu?"

"kaabah itu ada pemiliknya iaitu Allah, biarlah dia yg menjaga rumahNya, unta2 itu milik aku
aku mahukannya kembali" ujar Abdul Mutalib

                                                          ******

kalo di bandingkan dgn kita, kdg2 rezeki yg ada pun kita tak yakin pada Allah

kalo belajar pun kita merasakan usaha kita sendiri yg memberi kecemerlangan

padahal everything is from Allah, n nothing in this world is yours.

dan Allah sahaja yg berhak memberi dan mengambil segala sesuatu dari kita yg kita takde hak sedikit pun.

selain itu, mahu sedikit aku sentuh mengenai menyebarkan islam

ramai yg tidak mahu atau tidak bersedia utk melakukan kerja ini (ingat aku dah sedia ke?)

tapi just give yourself a thought, Allah tak perlukan kamu pun dlm islam

sbb kalo kamu tak mahu lakukan kerja ni, Allah akan gantikan dgn org yg lebih ikhlas dan lebih rela

ruginya pada diri kamu sendiri.. sunnahtullahNya Islam itu akan gemilang kembali

sama ade kamu join atau tidak. sama ada kamu dakwah atau tidak.

itu janji Allah.

so, be apart of this.. supaya kita sama2 boleh menghadap Allah dgn mengatakan "aku jalankan tugas aku sebagai khalifah Allah"

wallahualam...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan