Khamis, 27 Jun 2013

north selangor peatswamp forest scientific biodiversity expedition 2013

assalamualaikum wbt..

seriously aku rasa macam nak tukar to environment course.


tapi alhamdulillah. aku belajar sgt banyak benda.sbb dalam team aku yg gi expedition for week first nie aku sorg je yg muslim. another 3 is non muslim dan mungkin tak percayakan agama.

aku merasakan Allah meletakkan aku dalam intership nie utk ajar aku banyak benda. utk bukak mata aku lebih luas lagi dalam dunia nie. masa nie lah aku merasakan sgt penting solat istikharah tu. lagi2 kalau dalam nak membuat keputusan yang lebih besar seperti kahwin.

Allah juga meletakkan aku antara pelajar2 chinese yang sangat baik tapi malangnya tak percaya Tuhan tak percaya agama dan selalu tanya kat aku pasal islam. Mereka dah ada satu pemikiran negatif pasal islam dan rasa agama tu kolot. tapi satu benda yang aku belajar dari situ adalah bile kite nak dakwah orang2 macam nie adalah through akhlak yang baik. walaupun aku tak mampu nak bersihkan pemikiran negatif tu sbb aku tahu orang2 mcm nie hanya akan percaya bile ada bukti dan ape yang dorg katakan tentang islam adalah apa yang dorg nampak. so kalau aku bagi tau the good side of islam pun dorg tak kan percaya sbb totally different with what they see. perkara nie buat aku banyak berfikir dan aku faham kenapa kerajaan islam tu penting. sbb bile ada kerjaan islam lah baru orang nampak bukti islam tu macam mana. macam kerajaan madinah, macam mana orang islam di madinah boleh meningkat mendadak compare to orang islam di mekah? sbb dorg dah nampak bukti, kalau di mekah Allah hanya bagi dalil2 pasal syurga, neraka, akhirat sesuatu yang di luar jangkaan manusia, sesuatu yang tak pernah didengari oleh manusia, sesuatu yang ghaib. tapi bile di madinah bile dah ada undang, bile dah turun hukum baru orang luar boleh nampak ape islam nie sebenar.

berdasarkan buku jalan dakwah by mustafa mahsyur dia mengatakan yang dalam stage nie (kite zaman mekah) kite mmg kena bnyk sabar, istiqamah dan dakwah.

wallahu'alam.

p/s:sabtu nie akan pergi lagi ke sana tapi in a bigger group.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan