Khamis, 29 November 2012

ape yang aku rasa

dulu mase mula2 masuk tarbiyah aku juz fikir cmne nak dekatkan diri dgn Allah. Buat macam2 perkara sunat, berubah dgn drastik sbb nak rasa dekat dgn Allah yg sgt tinggi.

bile masuk first year, aku sedar banyak benda dalam hati aku yg tak settle lagi. contohnya macam ego, riya', takbur dan lain2 masalah (actually sekarang pun tak tahu dah settle ke belum).

This year is very different, aku dapat rasakan kalau nak bergerak dalam gerabak tarbiyah nie mesti sentiasa kena buat lebih. dah tak boleh nak buat sekdar termampu kena sentiasa buat yg lebih.

sbb dulu selalu kalau tgk video palestine dan negara2 islam lain yg diseksa dan ditindas mesti nangis dan rasa "aku nangis nie pun dah cukup, sbb aku masih ada iman, (mase tu lah)"

tapi bile dah lama2 kite sendiri akan rasa kot yg tak cukup dgn nangis je, ape nangis nie boleh buat, ape nangis nie boleh ubah?

contoh lain,

solat sunat buat yg kite rasa nak dan sempat je

tapi sekarang dah tak boleh macam tu, sbb kalau tak buat lebih rasa something is just wrong. Lagi2 daie hubungan dgn Allah kena strong baru boleh face masyarakat.  

aku tgk citer Snow white and huntsman haritu kat rumah dgn adik aku.

dan ahli sihir dalam citer tu kata (lebih kuranglah)

"This magic demand higher price every time I used it"

maksudnya permintaan sihir tu akan bertambah in order kalau ahli sihir tu nak maintain beauty dia.

rasanya boleh nak kaitkan dgn iman.

iman nie kan sgt mahal, dan in order nak maitain iman pun kena ada demand and price jugak.

dan sebenarnya sgt banyak yg kite kena korbankan in order utk dapat iman yg teguh dan setiap kali selepas ujian akan datang ujian yg lebih berat dan lebih mahal harganya untuk dapat iman yang lebih hebat.

yelah balasan utk iman adalah syurga beb! mestilah mahal.

*bnyk benda nak buat tapi tak terbuat -.-*









Tiada ulasan:

Catat Ulasan