Selasa, 13 Mac 2012

adik is my hero juga

Assalamualaikum wbt. haw are u guys?
me? alhamdulillah, walaupun ade blur sket belajar dalam kelas.
Oh, bukan khabar jasad? oh, khabar iman?
ehem.. skip that please.. hehehe..
seperti yg dijanjikan dalam post sebelum nie nak post lagi satu citer time aku balik rumah sabtu ahad lepas.

kali nie kisah adik aku pulak. Huhu..
Syafinaz pinjam cerita eh, mimi dah mintak izin kan?
Adik aku cakap "sekolah adik takde tarbiyah"
mase dengar tu aku dah terkejut dah. wow, advance nye adik aku nie.
so, after borak2 tanye macam2 dengan dia aku pun setuju sekolah agama sangat peilk kalau tak de usrah. Lagi2 bile dorg pergi universiti nnt, bg mereka usrah sekadar ilmu yg boleh dipelajari kat sekolah.

you are very wrong. silibus dalam usrah hanya boleh dapat dalam usrah.
Jadinya aku cakap kat adik aku, "jom mimi tunjuk contoh usrah"
after solat isyak, kitorg pun duduk dan mula sharing.
Adik aku la yg start cerita, kisah kwn2 dalam dorm dia tak rasa best nak bce al-mulk dan rasa beban.
mmg lah rasa beban bile dorg tak fhm kenapa kena bce al-mulk kan?
So, aku ckp dkt syafinaz "cuba bg kat dorg fadhilat membaca al-mulk, mesti dorg berlumba2 nak bce"
Dulu mase kat samura pun aku rasa berat dan malas nak bce, tapi after tahu fadhilat dia, bce rasa best dan tak malas2 dah.
pastu kitorag taddabur surah at-taubah ayat 40.
mmg paling suke ayat "jangan bersedih,Sesungguhnya Allah bersama kita"
Adik aku kongsi lagi kisah dia. Dia telah dipaksa masuk bahas bahasa arab. (kan?)
pastu, kwn2 dia pass kat dia kerja paling susah. so dia sedih. lalu mulalah saat tak reda dan bermasam muka. Tapi kwn2 dia tak endahkan dia pun. tak sorg kwn pun tanya kenapa.
jadinya, dia dok sorg2 kat bawah sorg2, gelap2.
"tempat tu seram, org lain takkan pilih tempat tu utk duduk. tapi adik suka duduk situ. rasa tenang tengok pokok2"
pastu adik buka al-quran, tengok ayat2 pilihan yg dah lekat sticker lutsinar tu.

tepat2 tu terbuka surah al-baqarah ayat 286

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakan, dan juga menanggung dosa kejahatan apa yang diusahakannya."

lepas tu hati adik terus tenang kan?
aku menangis jugak lah dengar cerita nie. sbb Allah sangatlah sweet.
cuba just imagine, kalo ade kwn dia yg tegur dan prihatin, mesti adik takkan turun bwh sorang2 dan merintih pada Allah kan?
Allah just want to be alone with u.
ade satu lagi story, tapi nnt la post insya Allah..
ape pun, moga adik berjaya membawa tarbiyah di sana. walaupun, mungkin adik dah takde kat sana bila usrah dah establish, tapi Allah sangat teliti dengan apa yg kita kerjakan.
wallahualam..

1 ulasan:

  1. kakmi..syrhn bhse melayu jew r...arab mmg x mmpu r...

    BalasPadam