Isnin, 12 Mac 2012

abah is my hero


Assalamualaikum wbt..

sabtu ahad minggu nie aku balik ke rumah. Sekejap je, tapi aku mohon bnyk2 pada Allah agar berbaloi. Mama dan abah bising juga sbb balik sekejap sgt, yelah kata mereka "baik tak payah balik" hehe..
Tapi bnyk sgt perkara yg aku dpt walaupun balik sekejap cuma.

Mase abah nak hntr aku balik tu lah yg terjadinya bnyk perkara. Perkara yg membuatkan aku terfikir "macam nie rupanya setiap hari yang abah aku lalui.

Abah aku seorang pemandu teksi. Malu dengan pekejaan itu? Pada mulanya aku malu. Jujur, aku tak dapat terima abah  akhirnya jadi pemandu teksi setelah lama menjadi penganggur. Aku pujuk hati aku kerja tu kan halal (insya Allah).. tulah, hati nie kita tak tahu berbolak-balik dia.

Tapi sejak abah jadi pemandu teksi rezeki keluarga aku makin murah, alhamdulillah.. walaupun tak semewah mane tapi kebanyakkan bil dan barangan dapur dia mampu untuk membayarnya.
kalo nak karang kisah seorg pemandu teksi mmg boleh dibuat buku jilid bersiri. Sangat banyak pengalaman asam garam yg dilaluinya.

Mase dalam perjalanan balik ke universiti ade org menahan teksi. Abah pun berhenti.
"CiMB rawang" kata penumpang wanita tua itu.

Abah pun bersetuju dan menekan meter teksi, lagi pula kami menuju ke tempat yg sama ke rawang.
Sampai sahaja ke destinasi wanita itu, aku melihat meter RM6.70. Wanita itu pula terus menghulurkan wang dan keluar dari teksi. Namun wang yang berada di tangan abah hanya RM3. Aku menjadi pelik, penumpang itu pun tak tanya harga yg sepatutnya dibayar. Muka abah berubah. Marah+cuba untuk sabar.
"suka hati dia je nak bayar berapa yang dia nak"

Rupanya, wanita tua itu mmg hanya mahu membayar RM3 sahaja.
Kemudian abah mengatakan "takpe lah" dan menyimpan duit itu.

Pada waktu itu terdetik di hati ku, berapa banyak kali abah dah ditipu lalu cuba untuk reda?
Mama selalu kata " abah tu dah bnyk kali kena tipu, tulah baik sgt"

Kemudian, kami pergi ke masjid india. Jalan di masjid india itu sempit. Ada pula seorang pemuda membawa kancil putih dari simpang lalu berlaga dengan teksi abah. Mmg kena, lalu abah hon pemuda itu. bnyk kali. kereta kancil itu berhenti. Abah keluar, marah2 pemuda itu kerana melanggar teksinya. Aku duduk dalam kereta sekadar menyaksikan dan berdoa agar tiada apa2 yg buruk akan berlaku. Pemuda itu tidak mahu mengalah dia menunjukkan muka marah lalu berkata " tak dengar ape2 pun!" Masing2 tak mahu mengalah. Namun abah akhirnya masuk ke teksi kembali. 

mase itu yg terdetik dalam hati aku adalah, "melayu menjadi hina tanpa islam" Kalaulah kedua2nya faham islam, takkan ada pertengkaran yang aku baru lihat itu terjadi. pasti masing2 akan cuba menyelesaikan dengan berhemah. Bagi aku medan ujian abah adalah jalan raya. Dan Allah akan uji dan uji abah sehingga abah sabar. kesabaran abah sanggat tipis di jalan raya. Aku baru sahaja bersama abah beberapa minit tapi banyak sangat perkara yang menguji kesabaran berlaku.

Sebagai pelajar, alhamdulillah aku tak diuji sebegitu hebat. Ya, bagi aku abah hebat. kerana itu Allah mengujinya begitu. Moga semua ujian yang abah lalui akan memudahkan jalan abah ke syurga. Abah tak pernah abaikan keluarga, abah jadi pemimpin keluarga yang baik dan abah sabar menjadi abah kami.

Moga Allah meredhai abah. =')

p/s: ade satu lagi kisah tapi insya Allah akan di post nnt.. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan