Sabtu, 10 April 2010

Rasulullah pengsan mendengar seksaan di neraka

aku jumpa entry kali ni kat dlm news paper. sgt menyentuh hati aku. bygkan betapa sayangnya Rasulullah pada kita.

Anas bin Malik RA berkata: Jibail datang kpd Rasulullah SAW pada waktu yang ia tidak biasa datang dalm keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh baginda : "mengapa aku melihat engkau berubah muka?"

jawab Jibrail: "Ya Rasulullah SAW, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya di khabarkan penyalaan api neraka,maka tidak layak bg org yg mengetahui bhw api neraka jahanam itu benar dan seksa Allah SWT itu terbesar utk bersuka-suka sblm ia merasa aman drpdnya.

lalu Rasulullah SAW bersabda: "Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat jahanam"

jawabnya: "Ya Rasulullah, ketika Allah menjadikan jahanam maka di nyalakan seribu tahun sehingga menjadi merah,kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih. Kemudia seribu tahun sehingga menjadi hitam, maka ia tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah SWT yg mengutuskan kau dgn hak, andaikan terbuka sebesar jarum nescaya akan membakar pddk dunia semuanya kerana panasnya.
Demi Allah SWT yang mengutuskan kau dgn hak, andaikan satu bj ahli neraka itu digantung di antara langit dgn bumi,nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan besinya.
Demi Allah SWT yg mengutuskan kau dgn hak, andaikan satu pergelangan dr rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit nescaya akan cair sampai ke bwh bumi yg ketujuh.
Demi Allah SWT yg mengutuskan kau dgn hak andaikan seorg di hujung barat terseksa nescaya akan terbakar org di hujung timur kerana panasnya.
Jahanam itu sgt dlm dan perhiasan besi dan minumannya air panas ampur nanah dan pakaiannya potongan api neraka.
Api neraka itu ada 7 pintu tiap2 pintu ada bahagiannya dr lelaki dan perempuan

Baginda bertanya lagi: "adakah pintu2nya bagaikan pintu2 rumah kami?"

Jibrail menjawab: "tidak,tetapi selalu tebuka setengah dari bwh yg lainnya,dr pintu ke pintu jarak perjalanannya 70,000 thn tiap pintu lebih panas drpd yg lain 70 kali ganda.

Tanya Rasulullah SAW: "Siapakah pddk masing2 pintu?"

Jawab Jibrail:" pintu terbawah utk org munafiq dan kafirsetelah diturunkan Nabi Isa AS serta keluarga Firaun,namanya Al-Hawiyah

Pintu kedua tmpt org musyrikin bernama Jahim

pintu ketiga tmpt org shobi'in bernama Saqar

pintu keempat tmpt iblis dan pengikutnya dr kaum majusi

pintu kelima org yahudi bernama Huthomah

pintu keenam tmpt org Nasara bernama Sai'er

kemudian Jibrail diam kerana segan kpd Rasulullah SAW. sehingga ditanya

"mengapa tdk kau terangkan pddk pintu ke tujuh?''

jwb Jibrail:" di dalamnya org yg berdosa besar dr umatmu yg sampai mati blm bertaubat"

maka baginda jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu sehingga Jibrail meletakkan kepal baginda di pangkuannya sehingga sedar kembali.

sesudah sedar Baginda bersabda: "Ya Jibrail sungguh besar kerisauanku dan sgt sedihku, apakah ada seorg drpd umatku yg masuk ke dalam neraka?"

jawab Jibrail: "Ya, iaitu org yg berdosa besar dr umatmu"

kemudian Rasulullah SAW menangis Jibaril juga menangis.

Baginda kemudian masuk ke rumahnya dan tidak keluar kecuali utk sembahyang kemudian kembali dan tdk berbicara dgn org.Bila sembahyang baginda sering menangis dan meminta keampunan kpd Allah.

2 ulasan: