Ahad, 18 Mei 2014

during 10 minutes of break

aku dah jumpa cara study yg effective, tapi tak tau lah kalau nie applicable kepada aku sahaja.

final sem of final year baru aku jumpa cara study yg okay  =.="

aku nie jenis yg senang distracted and sgt susah nak focus. maybe sbb banyak dosa.

so aku dah berazam kali nie mmg nak buat betul2. so aku pun try lah untuk buat 30 minutes study pastu 10 minutes break. disebabkan aku senang distracted nak ingat kan diri sendiri yg kena focus, aku letak timer kat depan aku. so that bila aku rasa nak buat benda lain aku ternampak timer tak habis lagi 30 minutes, aku kena tunggu break baru boleh buat benda lain. timer aku nie, habis je 30 minutes akan berbunyi menandakan aku boleh berehat. and disebabkan nak habiskan tilawah &tadabbur aku pun target every time break je mesti kena baca at least 10 ayat AQ, kalau lebih lagi bagus. so kalau belajar 2 jam, akan ada 4 break, 40 ayat at least aku akan habis baca. hehehe.. alhamdulillah, for now that seems work.

hope this help to those yg tgh exam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan