Ahad, 30 Mac 2014

rehlah bertemakan jihad


last two weeks baru je jaulah gi perak. alhamdulillah this week pula baru je balik dari jaulah dan rehlah di  kelantan.

rasa sgt best and boosted sbb dari jaulah ke perak tu lagi I felt something.
masa tgh dgr lagu "indahnya jika kita dapat bersama hidup selalu gembira di dunia ini. lagi indahnya jika kita dapat bersama hidup selalu gembira di akhirat sana..." (tak ingat tajuk lagu n siapa yg nyanyi)

masa tu terdetik dalam hati "haah lah, everything i have and happen now is temporary"

yg kita mahukan saat gembira bukanlah di dunia sgt tapi di akhirat sana. setiap penat lelah, air mata, peluh, luka semuanya sementara. semuanya untuk akhirat sana.

then bila gi rehlah nie pun mmg compliment sgt dgn apa yg aku rasa.

aku ngaku aku hampir pengsan after buat aktiviti lumba berjalan. sbb oksigen tak sampai ke otak. masa tu aku mmg rasalah sedikit apa yg rasulullah rasa masa pergi ke taif bersama zaid bin harithah untuk sebarkan dakwah. and macam mana rasulullah terpaksa berlari dari taif sbb semua org keep baling batu ke arah dia. mesti rasulullah fit kan? sbb aku jalan je kot, panas pun panas khatulistiwa je kot bukan panas gurun and aku pakai kasut kot. I'm not fit enough.

petang tu dapat pengisian pasal jihad. masa nie mmg dush2 kat muka, hidung, perut semualah..

resolusi aku after rehlah nie adalah tidak berlengah2 lagi. sbb teringat Dr. Azizan kata FAST ACTION FAST RESULT! rupanya benda tu ada dalil iaitu 23:61 "mereka itu bersegera untuk mendapat kebaikan-kebaikan, dan merekalah orang-orang yang segera memperolehnya"

mmg reflek sbb kebanyakan tugas2 yg diberi oleh kakak2 aku selalu delay and buat lambat2 dan akhirnya tak siap pun. Bila baca kisah sahabat atau dgr kisah ikhwan rasa macam senang je kan Allah nak bagi dorg syahid. formula dia senang BERSEGERA. don't delay like bani israel yg bila nabi musa suruh sembelih seekor kambing mereka banyak bertanya2 padahal sebenarnya tannak buat pun. (boleh baca surah al-baqarah)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan