Rabu, 8 Januari 2014

rindu family di akhirat?

mesti kita semua pernah tgh dok buat something teringat family. lagi2 yg duduk jauh, mesti teringat saat gembira, telatah lucu ahli keluarga, kata2 mereka. masa tu rasa nak balik yg membuak2 kan?

aku terbayang nnt dekat akhirat time kita di syurga atau neraka dan kita teringat family kita camne eh?
dekat syurga yg sgt nikmat tu pun mesti kita nak bersama dgn org yg kita sayang, dengan org yg dah besarkan kita, org yg kita dah duduk dgn dia lama. kalau kita di syurga dan mereka pula di neraka mesti rasa sgt sedih. kita rasa kalau lah aku buat camni, kalau lah aku buat cmtu, mesti sama2 dapat masuk syurga. kalau kita di neraka pulak dan ahli keluarga kita di syurga, tak ke menangis air mata darah terpisah dgn mereka? mereka tersenyum di depan pintu syurga meninggalkan kita kerana amal kita tak cukup nak bersama dengan mereka.

Ya Allah tak dapat nak bayangkan...

kita start hari ni doa pada Allah agar sama2 dapat masuk syurga. Kita start hari ni ajak parents kita kepada mengenal Allah slowly (tapi kita kena kenal Allah dulu). Kita buat amal2 banyak2 dan jauhi dosa agar parents kita pun akan mendapat saham pahala. Kita start hafaz Quran sbb ibu bapa kita akan mendapat mahkota dan syafaat di akhirat sbb anaknya. Jom2... sebelum datangnya hari:

"manusia lari dari saudaranya, dan dari ibu bapanya, dan dari isteri dan anak2nya" ('Abasa : 34-36)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan