Ahad, 8 Ogos 2010

sg. tekala

pagi tadi k.athirah bwk aku,shaz, anes, n Ru g sg.tekala..
aku pn tak tau katne. haha.. tp yg bestnye dpt mkn nasi lemak la..
bape bulan tak makan.
hari jumaat hari tu g tesco, tapi nasi lemak dah hbs, rase cm nak nangis pun ade, aku rase lebih teruk dr dok kat oversea.

pastu k.athirah ade la cm citer pasal alam ni and kaitkan dgn islam, seyes cantik tempat tu.
die citer pasal zaman rasulullah dulu,
ade seorg pemuda ni nak masuk islam, tapi die nak bukti yg Rasulullah ni seorg Rasul n Nabi
Rasulullah pun kate la,
"pergi panggil pokok yg ade di sana"
pemuda ni pelik, asal nak panggil pokok? n yg paling penting cmne nak panggil sebatang pokok?
tapi die still g kat pokok tu n ckp yg Rasulullah panggil die
pokok tu segera bergerak, nak pergi kepada Rasulullah.
pemuda tu sgt terkejut dan berkata
"baikla, aku percaya, aku percaya dengan Rasulullah!"
(dialog di atas telah diubah)

maksud tersirat kat sini
sebenarnye pokok and sumer bende yg kite anggap tak bernyawa kat dunia ni sebenarnye boleh bergerak
dgn izin Allah.
tak caya?
something is wrong with your iman

sbb, aku dah nyatakan kat sini dgn izin Allah.


ok, berbalik dgn kenyataan tadi, " hbs kalo pokok boleh gerak, nape kite tak pernah nmpk pun dorg gerak?"

soklan ni aku reka sendiri.

hal ini adalah kerana, mereka patuh dan tunduk pada perintah Allah.
mereka pun bergerak, mcm mengugurkan daunya, tapi dalam lingkungan tugas die shj.
cube bygkan kalo tetibe pokok2 sume ingkar ckp Allah, dorg tak nak dok diam2 kat satu tempat.
ape jadi? mesti huru-hara dunia ni kan..
tetibe nmpk sebatang pokok berlari2..men kejar2..(errk?)

sme la macam manusia, kite ni sebenarnye dah ade sistem yg Allah buat utk kite mcm pokok
tapi bile kite ingkar, kite nak melawan system yg Allah bg. huru-hara la dunia..
cthnye, anak luar nikah berleluasa, jenayah di sana sini, dosa di situ pula

sekarang ni aku sgt malu n respek pada pokok.
cmne die boleh berdiri, cmtu je like 100 years tanpa mengingkari perintah Allah?
subhanallah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan